Meer weten over?

Ontstoken tandvlees

Gingivitis of ontstoken tandvlees is een ontstekingsproces in het weefsel van het tandvlees dat de oppervlakteweefsels aantast, terwijl de verbinding van de tand met de kaak niet wordt aangetast en de tanden niet los komen te staan.  Maar dit betekent helemaal niet dat deze ziekte niet gevaarlijk is; als gingivitis niet wordt behandeld, zal het zich na verloop van tijd ontwikkelen tot parodontitis.  Dan wordt het moeilijker om de verspreiding van ontstekingen te stoppen en je tanden te sparen. Parodontitis veroorzaakt onomkeerbare veranderingen in het tandvlees. Gingivitis komt vaak voor bij in puberteit en zwangere vrouwen.  Dit komt door hormonale veranderingen in het lichaam.

Soorten gingivitis

Er zijn verschillende classificatiemogelijkheden.

Naar locatie;

• Gegeneraliseerd algemeen, wanneer al het tandvlees of het meeste is aangetast.
  • Lokaal een klein deel van het tandvlees bij een of meer tanden is ontstoken.

Er bestaat ook acute gingivitis (primaire ziekte, passeert met uitgesproken symptomen, de gezondheid van de patiënt verslechtert sterk).

Als een persoon niet naar de tandarts is gegaan die de ziekte niet heeft genezen of de behandeling niet heeft voltooid, wordt gingivitis chronisch.

In dit geval zijn de symptomen minder uitgesproken, de patiënt kan lange tijd nergens last van hebben – behalve de geur uit de mond en een lichte bloeding tijdens intensief tandenpoetsen.  Periodiek verergert chronische gingivitis – gedurende deze periode is het klinische beeld vergelijkbaar met het acute verloop van de ziekte.

Afhankelijk van de ernst van de situatie onderscheiden we:

• Lichte vorm- wanneer de ontsteking alleen de tandvleespapillen bedekt;

• Gemiddeld – daarmee raakt bijna het gehele vrije deel van het tandvlees ontstoken;

• Ernstig- waarbij de ziekte zowel de vrije als de alveolaire delen omvat.  Het risico op complicaties is in dit geval vele malen groter en de behandeling zal langer duren.

Vraag de tandarts of mondhygiënist om advies als:

• Het tandvlees pijnlijk is met het poetsen
  • Het tandvlees er rood en gezwollen uit ziet
  • Bloedend tandvlees bij het tandenpoetsen of het eten van harde dingen
  • Vieze smaak in uw mond of slechte adem
  • Tanden en kiezen gevoeliger zijn met het koud of warm eten en drinken
  • U zwanger bent en merkt dat uw tandvlees bloedt/gevoelig is
  • Draagt u een beugel, dan is het vaak moeilijker om uw gebit optimaal te verzorgen en onze mondhygiënist kan uw helpen om tijdens de hele periode van uw orthodontishe behandeling uw tanden en tandvlees gezond te houden